Menu

Vyhľadávanie

Anketa

Ktorá TATRA sa Vám najviac páči?
Počet hlasov: 692

Kategorie: Články

Projekt menom T 613

Projekt menom T 613Projekt budúcej „šestcettřináctky“ sa rodil postupne, v niekoľkých etapách. Ešte vo februári 1967 mal označenie T 603 X a na výkrese z tej doby mal upravený motor V8 typu T 603 s rozvodovkou v kľukovej skrini, ale nie v strede jej dĺžky, ale medzi prvým a druhým párom valcov.

Vpredu bolo zavesenie McPherson, vzadu trojuholníkové vlečné ramená so šikmou osou kývania. Voz mal mať rozvor 2 900 mm, predpokladanú dĺžku 4 800 mm, šírku 1 800 mm a výšku 1 420 mm. Vzhľadom k reprezentatívnemu charakteru rodiaceho sa automobilu bol potom rozvor predĺžený o 80 mm na 2 980 mm. Kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti na predné a zadné kolesá bol motor mierne posunutý dopredu, nad zadnú nápravu, takže os hnacích hriadeľov prechádzala medzi druhým a tretím párom valcov. I naďalej bol zakreslený osemválec T 603 s rozvodom OHV, dvoma ventilátormi a objemom 2.5 l, v tomto prípade už prevedenie T 603 K s už zmienenou pozíciou rozvodovky v polovičke dĺžky kľukovej skrine. Výkres z konca októbra 1967 už nesie označenie

Projekt T 613

Slabým miestom projektu sa ukázal byť motor prevzatý zo 603-ky, ktorý neumožnoval získať potrebný výkon a točivý moment. V hodine dvanástej – až koncom roka 1967 – padlo rozhodnutie, že nový automobil dostane tiež nový motor. V pražskej konštrukčnej kancelárií Tatry sa touto otázkou už nejaký čas zaoberali a mali pripravený projekt vidlicového osemvalca s objemom 4.0 l, ktorý bolo možné zväčšiť až na 4.5 l. Vzduchom chladený motor mal mať pôvodne rozvod OHC, pochybnosti o uchladení hláv valcov a nutnosť znížiť stavenú výšku motora nakoniec viedli k použitiu rozvodu DOHC, teda 2 x OHC, s dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave každého radu valcov. V Kopřivnici znovu povolali do konštrikčného oddelenia Jiřího Klose, autora plochého štvorvalca vozu T 600 Tatraplan a motoru V8 typu T 603. Ten navrhol vzduchom chladený radový šesťválec s objemom 3.2 l uložený naprieč, v ležatej polohe za zadnou nápravou.

V auguste 1968 sa v Prahe uskutočnila celodenná porada, z ktorej vyšlo konečné rozhodnutie o pohonnej jednotke pre T 613. Bola prijatá koncepcia pražskej konštrukcie, teda motor V8 s rozvodom DOHC, len objem valcov bol znížený na 3.5 l. Jiří Klos bol poverený vedením konštrukčných prác a prípravou dokumentácie. To všetko už samozrejme prebiehalo v Kopřivnici. Dokumentáciu pre motor T 613 bola vydaná v polovici januára 1969, začiatkom júna toho roku už bola prvá funkčná vzorka nového osemvalca pripravená na skúšky na brzde.

Zdroj: T 613 Jan Tuček

print Formát pre tlač

Komentáre rss


Neboli pridané žiadne komentáre.